top of page
  • artyshoknirit

חופשות עם ערך מוסף

עודכן: 14 ביוני 2021



פעם היו בתי הבראה. הם היו מוקפים מדשאות ירוקות, ועליהן כסאות נוח, והורי הורינו ישבו בכיסאות והבריאו. הדי הרומנטיקה הסוציאליסטית הזו הונצחו בספרים ושירים תקופתיים, וגם בסעיף 'דמי הבראה' בתלוש השכר. אחר כך נפתחו השמיים והחלה הנהירה ההמונית ללונדון-פריז-רומא ב7 ימים, בהתחלה בקבוצות ואחר כך ביחידים, ואז, אחרי שראינו, היינו, טיפסנו, סימנו, טעמנו, קנינו ונחנו, נפתחה הדלת לדבר הבא. והדבר הבא בתיירות בארץ ובעולם הוא טיולי קונספט, או 'נישה', או 'בוטיק', טיולים עם ערך מוסף וטאץ' אישי ומיוחד, למי שכבר ראו ובמידה רבה שבעו מהמיין סטרים של התיירות. זו תיירות של חיפוש, של רצון לקבל משהו מעבר, משהו שנשאר גם כשהחופשה נגמרת. אתר בוקינג, המתבסס על 163 מיליון חוות דעת של גולשים, ומחקרים בקרב 21,500 מטיילים מ-29 מדינות, מדבר על תיירות עם משמעות. 56% מהתיירים מציינים שהם למדו במהלך הנסיעות שלהם כישורי חיים יקרי ערך. 68% לוקחים בחשבון אפשרות שבמהלך החופשה הם ייקחו חלק בפעילות שתלמד אותם משהו חדש. כך עלתה קרנם של חופשות הקונספט. דיברנו עם כמה תיירני קונספט, שהם לאו דווקא הגדולים והמוכרים בענף, אבל יש בהם בדיוק את אותו ייחוד, מקוריות וניצוץ שהייתם רוצים למצא בטיולים כאלה. דפנה ירון מ'מסעות נשמה' – עורכת מסעות חווייתיים (בעיקר) להודו, מיכל ששון מ'אדמה רוח אישה' מספרת על מסעות רוחניים לנשים, אבישג אמיר – על סדנאות יוגה בקרואטיה, דורית אליאב – לוקחת נשים לסדנת NIA ביוון, נירית סגל מ 'ארטישוק - סדנאות אומנות' – מפיקה סדנאות ציור ופיסול, לצד הכרות אחרת עם המקום ותושביו, ניר ולינדה מנצור מ'סורנטו' מציעים מבחר חופשות בריאות מלוטשות ומהוקצעות בתחום הגוף והנפש, השף איל פינקלשטין יפגיש אתכם עם חומרי הגלם הטובים בעולם לאוכל איטלקי ורוני אוחיון יחלוק אתכם את שמחת היין, אבל המפגש העיקרי בכל המסעות הללו הוא עם עצמנו. יש משהו בריחוק ובניתוק, באווירת הretreat ושינוי אורחות החיים – שמזמן את החוויה הזו. את הסוויץ' בהתבוננות, במחשבות ובהוויה ואת הפתיחות לחוויה שנעה בין כייפית ומעשירה למכוננת ומשנה חיים. תיירני הקונספט מספרים על לא מעט חוויות מכוננות ושינויי מסלול שנהגו בטיולים האלה. אהבות חדשות, תפניות חיים, התבהרויות וכ50% מטיילים חוזרים שפשוט מתאהבים בעולם החדש שגילו.

מיכל ששון וקלריסה טייטל מ'אדמה, רוח, אישה' עורכות מסעות רוחניים לנשים בקבוצות קטנות, חלקם משולבים בטיול בפינות אקזוטיות – הודו , מרוקו קוסטריקה, מקדוניה, יוון בולגריה, ויש גם רטריטים, סופ"שים ארוכים במדינות קרובות, שמוקדשים לסדנאות עם פינוקים משלימים. הסוד והליבה של המסעות האלה לדברי מיכל הם אהבה ללא תנאי וחיבוק ענק שהמשתתפות מקבלות זו מזו ומהמנחות. "מותר לצחוק, לבכות, לשתף ולדעת שהכול יתקבל באמפטיה וחיבוק. החיבוק הזה מרגש, חשוב ומשנה חיים. הדבר הכי חשוב שלמדתי, ושאני מעבירה הלאה, זה שהכול אפשרי ורק אני מחליטה. זה נשמע הזוי אבל עובד. בכל תחום. לחשוב מה בא לי, ולקום ולעשות." לא מעט נשים מגיעות למסעות בתקופות שינוי ומשבר, ויוצאות מהם בתחושת תודה על ההזדמנות שהיקום זימן להן. מיכל: "אנחנו לא נותנות תשובות וכל אחת עוברת את המסע שלה, אבל אנחנו מספקות פלטפורמה, אווירה והשראה והדברים קורים."

מחירים - סביב 4400 ₪ ל 4 לילות לארצות קרובות.

נירית סגל מ-ארטישוק מארגנת סדנאות אמנות (יצירה) בבלקן הבולגרי. יוצאים בקבוצת קטנות עם אמנים מנחים מהארץ, ומתנסים במגוון חומרים וטכניקות ציור: רישום, קולאז', צילום, פיסול וכד', כשכל משתתף בוחר את קצב וכיוון ההתפתחות שלו. אפשר לטעום ולהתנסות בכל מגוון הטכניקות, ואפשר להעמיק בטכניקה מסוימת. הסדנה מתאימה גם למי שלא צייר מעולם. כשיוצרים ונושמים אמנות למשך כמה ימים רצופים, קורה משהו לשפה שבה מתבוננים ומתקשרים עם העולם. החשיבה הוורבלית-אנליטית מפנה מקום לשפה רכה וחושנית יותר. הרגישות והאבחנה בדקויות גוברת, החושים מתחדדים, זרם של רעיונות משתחרר ועולה, והם נוגעים לא רק לאמנות, אלא לכל תחומי החיים. עיסוק באמנות מוריד את רמת הורמוני ה- stressומאפשר לגעת בדברים שקשה לגעת בהם בדרך אחרת. העיסוק ביצירה מפנה את האנרגיה החוצה. יש בו התבוננות עצמית עמוקה אבל תשומת הלב מופנית אל הבד והחומר, אל היצירה.

הסדנאות מתקיימות על רקע נופיו היפים של רכס הבלקן, לא רחוק מהבירה העתיקה והיפיפיה של בולגריה – Veliko Ternovo . לצד הפעילות בסדנאות מטיילים בשמורת מפלים, בבי"ס העתיק בבולגריה לאומנויות עץ, פוגשים אמנים מקומיים ומיזמים אמנותיים וחברתיים, יוצרים, רוקדים ומדברים עם השכנים הבולגרים הוותיקים ועם מהגרי הנוחות הבריטים באזור, ולמשך כמה ימים פשוט חיים את המקום. ארטישוק - סדנאות אמנות: כ-4000 ש"ח ל-4 לילות בחו"ל, 1950 ש"ח ל-2 לילות בארץ.


רוני אוחיון מדריך טיולי יין בארץ ובקרוב גם בקפריסין וקרואטיה. טיולי היין של רוני מזמנים הכרות עמוקה עם תרבות היין, אבל הם עדיין חווייתיים ופונים לקהל הרחב. הם תמיד כוללים הליכה בטבע, ביקור בכרם וביקב, פיקניקים טעימים בפינות נוף וטבע, ובקיץ תוך טבילה במעיינות, והכרות עם הסיפור של היקב והאזור - ההיסטוריה, התרבות, הקשרים ציוניים, היבטים חקלאיים, האדמה והמיקרו אקלים המיוחד לכל כרם. המטיילים לומדים להכיר את כל שלבי הגידול והייצור, איך מטפלים, מתי בוצרים, איך מאחסנים ומפתחים, והניואנסים המיוחדים לכל מגדל ויינן.

רוני מעיד כי בנה את הטיולים לפי שלוש אהבותיו: טבע, יין ואנשים, ויודע שהאהבה הזו ניכרת ועוברת, והיא גורם המשיכה של הטיולים שלו. מגיעים אליהם יחידים, זוגות, לפעמים חבורות קטנות, לרב מגיל 40 ומעלה אבל לפעמים גם בני 20 שחוגגים יום הולדת או מסיבת שחרור. בשנתיים וחצי שהעסק קיים רוני רואה גידול עצום. "הולכת ונוצרת כאן תרבות יין, שהיא לאו דווקא השתייה עצמה. באים גם בגלל החוויה והאווירה, חבר מביא חבר, ויחד מגלים את המורכבות, האמנות, היצירה והמדע שיש בעולם היין. באים ומתאהבים ביין ואחד בשני."

בשבילי היין עם רוני אוחיון

מחירים: 200-250 ₪ ליום טיול (כולל הסעה וארוחות)

דורית אליאב הגיעה מהחדרים האינטימיים והדיסקרטיים של עולם הטיפול לעולם הפתוח והמשחרר של הNIA לפני 8 שנים, והרגישה שהיא מגשימה חלום. היא יצאה למסע של הכשרה והתפתחות בחו"ל, עלתה במדרג החגורות המקובל בענף והחלה להדריך סדנאות בארץ ולאחרונה גם ביוון. "משהו נפרץ והשתחרר בי עם היציאה מחדר הטיפול אל מרחבי הסטודיו, הרשתות החברתיות והעולם. חווית החדר הסגור והאינטימיות שינתה פנים. קיבלתי עוד ועוד הדים חיוביים, הרגשתי את ההלימה עם צרכי העולם." מגיעות נשים שרוקדות Nia ומכירות את דורית, אבל גם כאלה שהכול חדש להן, אבל הן פתוחות לנסות. כולן מתחזקות מכוח היחד של הקבוצה, מהעוצמה והאחווה שיש בזה. דורית רואה בNIA יישום מובהק של Mindfulness - להיות נוכחת כולך בכאן ועכשיו, לשכוח כל מה שמעבר לרגע הזה. דורית: "ריקוד זה פטנט נהדר לשחרור ממתחים, חווית חיות, ויטאליות, אפשר להשתחרר עד הסוף, המוזיקה פותחת שערי לב, נוצר עומק מדיטטיבי, התבוננות פנימה, חיבור ליוגה, ניה זה ריקוד של מודעות. זה ריקוד שמאפשר לך להיות מה שאתה."

מחירים: כ5000 שח ל 4 לילות ביוון

דפנה ירון מציעה חוויה עשירה, רב חושית ועתירת התנסויות במסעותיה להודו. "אפשר להסביר על התרבות, על הדת, על ההיסטוריה, על המנהגים – מסבירה דפנה - אפשר אפילו להתבונן מקרוב, אבל שום דבר לא דומה להתנסות הבלתי אמצעית של – לקחת חלק. להיות חלק מההתרחשות" המטיילים (בעיקר מטיילות) משתתפים בטכסים ובאירועים, לפעמים בתכנון מראש ולפעמים בספונטניות, כשהדברים נקרים על הדרך. יושבים על רצפת המקדש עם המתפללים הסיקים, מצטרפים למדיטציה, מקיפים את האגם בפושקר ברגליים יחפות, מצטרפים לטכס פוג'ה עם הברהאמינים, משתתפים בסעודות, בחתונות, במסיבות לתינוק, או להבדיל, בטכסי לוויה ושריפת גופות. חיים את המקום דרך כל הגוף והחושים. "באחד הטיולים – מספרת דפנה- הבחנו בהתקהלות ותכונה מיוחדת ברחוב. כשהתקרבנו ראינו פילים מקושטים, מתופפים ורקדנים, והסתבר שאלו חגיגות לאל שיבא. זו הייתה חוויה מדהימה לקחת חלק בארוע כזה."

הטיולים לא דורשים כושר מיוחד ומתאימים לסקרנים ושוחרי הרפתקאות וגילויים בכל גיל. הם מאתגרים את אזור הנוחות – אבל עוטפים את המטייל במלונות ואוכל מעולים ובשלל פינוקים, סדנאות והפתעות.

מחירים בערך 12,000 ש"ח ל10-11 ימים, עד 20 איש בקבוצה.

אבישג אמיר – קוראת לסדנאות שלה, שהן שילוב בין סדנת יוגה ממושמעת וקפדנית לבין נופש נינוח ומפנק - סדנופש.

הן מתאימות גם למי שלא ממש הזיזה את גופה מאז שיעורי הספורט בתיכון וגם ליוגיסטיות ותיקות. אפילו למדריכות יוגה. אבישג מתאימה לכל אחת (ואחד – מגיעים גם גברים וזוגות לסדנאות) את ההנחיה והתרגילים המתאימים, אבל כולם מבצעים אותם יחד בסטודיו, ונהנים מהיחד הזה. חלק מהסדנאות משלבות גם מדיטציה בכל מיני אמצעים (ישיבה, שכיבה, דמיון מודרך, תנועה, מוזיקה, הנחיה, קלפים ...), ובכולן אוכלים אוכל בריא ("אבל אמיתי" ) ומנסים להפוך את השלווה לשגרת חיים. הסדנאות מתקיימות בביתה היפה של אבישג בקרואטיה, שנרכש ע"י אבישג ובעלה לפני 3 שנים והפך במו ידיהם למלון יוגה.

"נכנסנו לזה בלי מודעות לקונספט ולטרנד. חשבנו שהמצאנו רעיון ועפנו עליו. רק אחר כך שמענו על סדנאות כאלה פה ושם. היום השוק גדל פי 4 לפחות. גם ההיצע וגם הביקוש. אנשים נמשכים לירוק, למים ולפסטורליה של המקום, וכמובן ליוגה ואלי כמתרגלת... "

סדנופש עם אבישג אמיר

מחירים – כ-6900 ₪ ל 7 לילות

ניר ולינדה מנצור (אם ובנה) מ'סורנטו' מארגנים חופשות בריאות לפני 7 שנים פתחה סורנטו, סוכנות הנסיעות הוותיקה, את 'סורנטו – חופשות בריאות' – שמאז צומחת ומתרחבת משנה לשנה, והיא היום החברה הוותיקה והגדולה ביותר בנישה הזו בארץ. סורנטו מציעה מגוון חופשות גוף-נפש וביניהן – יוגה, פילטיס, צ'י קונג, גלישה (גלים וסאפ), התפחות אישית, הרזיה ועוד. החופשות מתקיימות בדרך כלל בארצות קרובות ומציעות למשתתפות מגוון פינוקים לצד הפעילות המרכזית. ההתמחות של סורנטו בתיירות ובהפקות – מאפשרת להם לספק רמה גבוהה של ארגון ותשתית תיירותית למנחים שעובדים דרכם וכמובן, למשתתפי הסדנאות. "זה נוגע בטרנדים של הרפואה האלטרנטיבית, ההתפתחות האישית והבריאות, שהולכים וצומחים בעולם – אומר ניר מנצור- וגם אם זה לא הכי כלכלי, אנחנו רואים בזה שליחות ויעוד."

גם בסורנטו הרב המכריע הן נשים, אבל כשמגיע גבר... הוא כמעט תמיד ימצא בת זוג, ואפילו חתונה כבר נולדה בחופשות האלה.

מחירים – החל מ4000 ₪ ל4 לילות.

השף איל פינקלשטין מארגן טיולים קולינאריים לאיטליה.

"לא מדובר על סדנאות בישול – מסביר איל- אלא על הכרות בידיים, בריח ובטעם עם האוכל המקומי במחוזות שנבקר בהם" – אבל הדבר שהכי מרגש את איל הן ה'פרישות', כך הוא קורא לפיקניקים שהוא עורך בפינות חמד בלב הטבע או בעיר. פורשים מפה על שולחן, מציבים מתקני בישול ואיל השף, יחד עם שאר חברי הקבוצה, כסו-שפים לעת מצוא, מתקינים ארוחות גורמה מחומרי הגלם המשובחים שנרכשו בשווקים של מודנה, פירנצה ובולוניה ובמפעלים הארטיזנלים (ייצור ידני) בכל מחוז ועיר. הארוחות בנויות על פסטה טריה, גבינת פרמז'ן (אומברה) ובלסמי בן 100 שנים, שמפוצץ את החיך מהעיר מודנה, סלט פלצנלה טרי, טורטליני מהכפר שהוליד את המאכל הטעים הזה, וממשיך לייצר אותו מאותם חומרים ובאותן שיטות, ריזוטו מילאנז ממילאנו – הכול מן המובחר שבמובחר. איל מופקד על האוכל ויאיר ברק משלים את התמונה התרבותית-היסטורית-גיאוגרפית.

מחירים - כ5000 ₪ ל 7 לילות, לא כולל ארוחות ערב

bottom of page