top of page
  • artyshoknirit

פוסט 2 בסדרה 'אור בקצה' - אמנים ויוצרים חולקים טיפים על יצירתיות, ראיון עם אבי רוזן


דר' אבי רוזן, אמן מדיה חדשה וחוקר תרבות סייבר, מחבר הספר "אמנות והסייברספייס" בהוצאת רסלינג. הציג בעשרות פסטיבלים, כנסים ותערוכות בארץ ובעולם. הכרתי את אבי דרך דף הפייסבוק שלו. באתי, ראיתי, ומאז לא מחמיצה אף פוסט. רב הפוסטים של אבי הם שילוב של רישומים שלו יחד עם טקסטים קלאסיים ומוכרים של כותבים שונים, עם זיקה אסוציאטיבית בין הטקסט לרישום. (כשחלק ניכר מהאסוציאטיביות נולד מהגולשים הפעילים שלו).

אבי: "יצירתיות בעיניי היא הפיכת היומיומי או הסתמי לנעלה. מבחינת 2+2=4.1... להראות ערך מוסף למשהו בנאלי שכולם עוברים לידו ולא מבחינים בפוטנציאל הגלום בו. באופן זה אני שואף להפוך את חיי לאקט אמנותי. אמנות=חיים.

אני משתדל להיות יצירתי כל הזמן, לפתח מיומנות או ״פילטר״, שדרכו המבט על החווית והיומיום חושף כמו קרן רנטגן את האמנות הסמויה מן העין הבלתי מיומנת. כשאני משלב ציור שהוא אינטרפרטציה אישית שלי לטקסט או שיר מוכר ומזוהה עם הקשרים ספציפיים, התוספת האישית שלי מרחיבה את הטקסט המוכר לאופקים חדשים. ( אפרופו ״מות המחבר״ של רולאן בארת, שבו בארת קורא לקורא להבין את הטקסט בדרכו האישית, ומשחרר אותו מהמחויבות למחבר וכוונותיו )

טיפים להתנסות יצירתית:

תרגיל 1 – לצייר ביד הפחות דומיננטית, ימניים בשמאל ואיטרים בימין. תרגיל 2- לצייר תוך ריכוז מקסימלי במודל, מבלי להסיר את המבט מהמודל אל הדף. זו הדרך לצייר מה שרואים ולא מה שיודעים (קישור לסרטון שלי מצייר באופן הזה - https://www.facebook.com/avi.rosen.125/videos/10156118211678212/)

תרגיל 3- לצייר בכלי שונה מהרגיל שלך. אי הנוחות תחשוף איכויות חדשות ותרחיק מנייריזם. (קישור לסרטון שבו אני מצייר באמצעים לא קונבנציונאליים, דיו וגרפית על נייר ענק

תרגיל 4 -לשלב אובייקטים שלא במקומם הטבעי, יצירת הזרה, פתיחת אפשרויות תחביר חדשות. תרגיל בשניים (לפחות, אבל בכ"ז בידוד...)- קחו דף ציור. האדם הראשון מצייר דבר מה בחלקו העליון, ומקפל את הדף כך שיכסה את הרוב. הבא אחריו רואה רק הקצה וממשיך משם, וכך הלאה ממשיכים לצייר אסוציאטיבית ומקפלים, ובסוף פותחים את הקיפולים ונוצר ציור חדש "דאדא". ואפשר גם לקחת ציור מפורסם ולהחליף את הדמויות או האובייקטים שבו בדמויות ואובייקטים מציורים אחרים... בתמונה המצורפת הכנסתי עצמי כבן זוגה של פרידה קאלו.

תרגיל 5 - שימוש בכל מה שנועד לתחום מסוים בתחום אחר. לדוגמה לצייר באמצעות האוטו שלך או מסלולי הליכה במרחב. ואפשר גם ציור במציאות רבודה – לחיות בתוך הציור תוך כדי היווצרותו! הנקודה מייצגת את היד שלי שנעה במרחב ובזמן. מצרף תמונה שלי מצייר וסרטון של מה שרואים בסוף דרך המשקפיים- חוויה מכוננת. וואוווו!!!https://www.facebook.com/avi.rosen.125/videos/10154592202578212/.

תרגיל 6- תיעוד עצמי באמצעות כתיבה, צילום, וידאו או כל מדיום מועדף, כאקט אמנותי תיעודי, ושיתוף עם הצופים, שהופכים ליוצרים בעצמם, בכל פלטפורמה אינטראקטיבית ברשת.



bottom of page